Epoxy lamineren

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Leeuwarden

Epoxy lamineren

Berichtdoor Leeuwarden » wo 09 mei 2018, 11:16

Wie heeft ervaring met het "schilderen" met epoxy? Ze noemen het dan niet meer schilderen maar lamineren.
Het idee is om epoxy met de gewenste kleur pigment te mengen en vervolgens een transparante laag epoxy eroverheen.
Op het www loop je voornamelijk tegen ervaringen aan van mensen die het gebruiken om een tafelblad te lamineren,
maar dat lijkt dan weer meer op gieten en dat is voor speakers niet toepasbaar...

Linkje naar een leverancier: https://polyestershoppen.nl/epoxy

Waar het mij dus specifiek om gaat is mensen die dit zelf (ooit) hebben gedaan en hun ervaring met deze afwerking.
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

hannesie

Re: Epoxy lamineren

Berichtdoor hannesie » wo 09 mei 2018, 12:11

Vroeger wel lamineren gedaan voor surfplanken, en dan moest het ook spekglad zijn natuurlijk.

Verschillende soorten glasweefsels e.d. , ik ben er niet meer mee op de hoogte, maat een bootwerf in de buurt misschien?
Serie filmpjes

https://www.mrboat.nl/handleiding-epoxy/

[ Bekijk op youtube ]

Na het werken met een epoxy met een erg korte potlife en fysiek contact, er dan ook allerhgiesch voor geworden, das niet fijn. (understatement)
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 09 mei 2018, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 09 mei 2018, 12:19

Deed je dat gewoon met kwast en roller?

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 09 mei 2018, 12:20

Ik ben overigens bekend met de diverse filmpjes, zoek echt eigen ervaringen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 09 mei 2018, 12:23

Meerdere lagen van verschillende zwaarte's en richting, en dan inderdaad met de rubber plamuur mes en kwast en/of net als verf even wat gieten en verdelen, zorgen dat je de luchtbellen er uit kreeg en daardoor een sterke gladde toplaag kreeg.

Het kan best zijn dat er inmiddels al andere methodes zijn ontwikkeld.
3 surfplanken gebouwd op die manier en ook wel assistentie verleend.
Hans

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 09 mei 2018, 12:33

Even voor alle duidelijkheid: ik bedoel lamineren alleen met epoxy, dus zonder glasweefsel...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 09 mei 2018, 12:57

Kijk eens bij de "Cube" op dit forum. Dat kastje is met epoxy gedaan. Epoxy is veel werk, een ramp om te verwerken (alles komt niet verwijderbaar onder te zitten). En je kunt er allergisch voor zijn/worden. Overigens zijn er maar drie pigment kleuren voor epoxy courant: transparant, zwart en wit. En ohw ja, zonder lamineren wordt het ook niet blijvend spiegelend. Op den door ga toch weer de nerf/structuur van het hout er doorheen zien. Hout werkt, epoxy niet....
Peter de Jong

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 09 mei 2018, 13:24

Mooi project die Cube, ook alweer een tijd geleden... Sindsdien is pigment in ieder geval in alle RAL kleuren beschikbaar gekomen. Zelfs Glow In The Dark pigment. Laten we dat maar niet proberen...

Pjotr schreef:En ohw ja, zonder lamineren wordt het ook niet blijvend spiegelend. Op den door ga toch weer de nerf/structuur van het hout er doorheen zien. Hout werkt, epoxy niet....

Even dit proberen te vertalen: Je bedoeld dus dat het een goed idee is om epoxy te gebruiken omdat jet het hout (een C1 in mijn geval) "inpakt" en dus de werking van het "hout" (deels V313 en deels gewoon MDF) verminderd of zelfs teniet doet? En dus blijft het spiegelend?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 09 mei 2018, 13:47

Nee, het hout blijft wel gewoon werken onder invloed van vochtigheid en temperatuur. Juist daardoor komt toch een beetje de houtnerf weer aan de oppervlakte zichtbaar na een jaar. Tenminste met watervast multiplex. Met MDF heb ik geen ervaring maar daar zul je het toch zeker ook op de kopse kantten hebben. Beste is om na de eerste primerlaag, toch een laag dun glasvlies aan te brengen.
Peter de Jong

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 09 mei 2018, 15:27

Okee, duidelijk. Thanks...

Toxiq

Berichtdoor Toxiq » wo 09 mei 2018, 17:59

Een litertje of 500 verwerkt....

Epoxy is prima te kleuren er zijn vele kleuren beschikbaar (geel, rood, blauw, groen etc....en uiteraard kun je mengen)
De ene epoxy trekt strakker dan de andere sommige blijven een beetje bobbelig.
Voor gieten heb je speciale epoxy's, die verwarm je na met een fohn/brander om de luchtbellen er uit te krijgen

Ik kan iedereen aanraden in oktober hier heen te gaan http://opendaghout.nl/ daar stond afgelopen jaar een stand die afwerken met epoxy deden (en waarschijnlijk kom je mij ook nog tegen met een draaibankje)

Epoxy is wel enigszins elastisch, vooral als je het geen warmte/nabehandeling geeft (ca 80 graden om het volledig door te laten harden)

Vele epoxy's zijn niet UV bestendig, let daar op als je epoxy koopt

Tot slot, goed beschermen, áls je er allergisch voor word is dat heel naar (zelf gelukkig geen last van)

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 09 mei 2018, 19:33

Dat allergisch worden van epoxy hoor ik vaak. Is het altijd dragen van handschoenen voldoende?

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 09 mei 2018, 19:51

Nee!

De reactie van de 2 componenten geeft een reactie in gasvorm/dampen en als de verhouding tussen die 2 niet kloppen blijft het agressief. Is dan als scheikunde H2O is dan een simpele opzet

Ventilatie is snel te verwachten met polyester omdat het stinkt.
Epoxyhars dus niet, en daarom veel vaker te laat, terwijl het toch giftiger is.
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 09 mei 2018, 20:43

Dat is idd het gemene, die styreen dampen van polyeyster stinken veel harder maar zijn echt veel minder giftig dan de dampen die van epoxy afkomen, en die je vrijwel niet ruikt. Beide zijn slecht als je er veel mee werkt zonder goede directe afzuiging. Mijn vrouw heeft als beeldhouwer destijds veel met polyester gewerkt. Maar is daar acuut mee gestopt toen een docent van haar op zijn 50ste omviel: Nooit gerookt maar we totaal verkankerde longen! Nja wel, 25 jaar er mee gewerkt zonder adequate bescherming. Nu zal dat keertje speakers hobbyen wel meevallen, maar zorg toch maar voor goede ventilatie en bescherming. En je moet heel zorgvuldig werken. Epoxy droogt niet maar hardt uit/geleert. Dat duurt wel langer dan een uurtje. Dus poetsdoeken om restjes weg te vegen moet je zorgvuldig mee omgaan. Overal waar je ze neerlegt komt anders onder te zitten. En eenmaal uitgehard, vrijwel niet meer weg te krijgen.
Peter de Jong

Toxiq

Berichtdoor Toxiq » wo 09 mei 2018, 21:39

Ik ken mensen die allergisch zijn voor epoxy, maar alleen bij aanraking, daar begint de eerst bescherming dus
goed ventileren is ook van belang, dieren en kleine kinderen uit de buurt houden

- Aceton kun je gebruiken om kleine vlekjes mee weg te werken (voordat het uithard)

- Zorg dat je een doos handschoenen hebt (aceton bestendig !!)

- gereedschappen (behalve kwasten/rollers) kun je goed met azijn reinigen (werkt zeer goed)

- meng nauwkeurig, dus niet met een maatbeker

- Zorg dat je een digitale weegschaal hebt die per gram kan aangeven, er zal heus wel wat afwijking in zitten maar dat zit in beide delen en maakt dus niet uit (ik heb er al genoeg versleten, zowel geijkt als weegschalen van de lidl/aldi/action...werken allen goed genoeg)

- meer of minder verharder veranderd niet veel aan de uithardings tijd maar verstoort wél de ideale balans tussen die twee, hou dus altijd aan wat voorgeschreven word !

Toxiq

Berichtdoor Toxiq » wo 09 mei 2018, 21:41

Ik ken mensen die allergisch zijn voor epoxy, maar alleen bij aanraking, daar begint de eerst bescherming dus
goed ventileren is ook van belang, dieren en kleine kinderen uit de buurt houden

- Aceton kun je gebruiken om kleine vlekjes mee weg te werken (voordat het uithard)

- Zorg dat je een doos handschoenen hebt (aceton bestendig !!)

- gereedschappen (behalve kwasten/rollers) kun je goed met azijn reinigen (werkt zeer goed)

- meng nauwkeurig, dus niet met een maatbeker

- Zorg dat je een digitale weegschaal hebt die per gram kan aangeven, er zal heus wel wat afwijking in zitten maar dat zit in beide delen en maakt dus niet uit (ik heb er al genoeg versleten, zowel geijkt als weegschalen van de lidl/aldi/action...werken allen goed genoeg)

- meer of minder verharder veranderd niet veel aan de uithardings tijd maar verstoort wél de ideale balans tussen die twee, hou dus altijd aan wat voorgeschreven word !

- ergens een bak met een vuilniszak klaar zetten zodat je makkelijk tape/doeken kan weggooien zonder iets open te moeten maken en alles ondersmeert

- een berg poetslappen is erg handig

- Als je een dekzeil op de vloer legt, haal die dan meteen weg als je klaar bent, als je gemorst hebt en het lekt er toch doorheen word je dekzeil deel van de vloer (been there, done that and got rid of the t-shirt :wink: )

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 09 mei 2018, 22:02

Okee, duidelijk! Dank!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 09 mei 2018, 22:03

Mwah het heeft zijn grenzen. Door met de verhouding te spelen kun je de eindhardheid/flexibiliteit en sterkte regelen: Minder harder geeft een sterker en harder eindresultaat. Meer harder geeft een zachter/maar ook flexibeler en minder sterk eindresultaat. Wat de range is kun je uit de documentatie halen. Overigens is het bij meer dan 20 graden moeilijk werken ermee, dan hardt het erg snel uit en zelf vind ik boven de 25 graden niet meer te doen.

Goede weegschaal is idd wel belangrijk. Die goedkope van de Aldi en Lidl doen het meestal wel goed maar kijk uit. Sommige hebben een hysterese van een paar gram en dat is echt te veel. En ze moeten op een echt vlakke en stabiele ondergrond staan (4-punts meting). En ook hoogst irritant: Ze slaan bijna allemaal binnen een minuut af. Dat is echt veel te snel. Ik heb zelf een wat duurdere die dat niet heeft van Ebay geplukt. En als je ermee werkt: In een boterhamzakje stoppen ter bescherming is beslist een must! In dat verband werken veel van die dingen met capacitieve tiptoetsen niet goed. Heb je echt fysieke drukschakelaars voor nodig.
Peter de Jong

Toxiq

Berichtdoor Toxiq » wo 09 mei 2018, 23:41

Je hebt gelijk, ik ging uit van de hoogst haalbare dampdichtheid, dan wil je niet spelen met verhoudingen
Die paar gram is geen probleem, dat zal namelijk ook in je verharde gebeuren, waardoor de verhoudingen nagenoeg gelijk blijven
Ik heb een geijkte weegschaal en die goedkope krengen

Batches van 1 tot 2 kilo per keer, afwijking tussen de 2 schalen nooit meer afwijkend dan 1 a 2 gram buiten de verhouding
Dat is verwaarloosbaar

met een trage harder kun je nog wel werken in 30 graden, alleen is het dan niet echt traag meer :-)

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 09 mei 2018, 23:42

Zelf ooit gewerkt met een te korte pot-life ( daar kom je dan later achter) en dan gaan je handschoenen plakken/kleven en liep toen een contact op met de beweging om je zweet van je gezicht te halen.
Jaren later een nieuwe auto gekocht en die kon ik niet gebruiken omdat er niet goed was gewerkt met 2 componenten lijm, en de combi nog knap agressief bleef, ook na 4 maanden.
Van de importeur toen een andere auto gekregen, na dreigen over productaansprakelijkheid e.d.
Via de huidarts eerst moeten aantonen dat die zooi in mijn nieuwe auto zat, toen ging het via de advocaat en de importeur pas werken naar een positief resultaat, een andere auto.
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 10 mei 2018, 0:13

1 tot 2 kilo per keer. Ja, ja? Dat moet je binnen 10 minuten verwerken anders brandt het de pot uit en is het in een kwartier goed doorgehard. Dergelijke hoeveelheden in 1 keer zie Jan beslist niet gaan doen.
Peter de Jong

asterduc

Berichtdoor asterduc » do 10 mei 2018, 0:47

Epoxy: Ik heb recent een dashboard gemaakt (uit Europees gevlamd bergsycamore) voor een Morgan. De restaureerder heeft het afgelakt met UV bestendige epoxy lak. Ik meen dat hij er 2 lagen primer en 2 lagen lak op heeft gelegd en daarna afgepolierd. Het resultaat is heel strak, heel transparant en minder dik dan ik aanvankelijk dacht. Zo is de naad rond de luikjes amper kleiner geworden. Meer details heb ik niet maar ik kan het wel navragen voor je.

20180428_112544_resized.jpg

20180428_112605_resized.jpg

20180428_112616_resized.jpg

20180428_112633_resized.jpg

Polyester:
Toen ik nog basgitaren bouwde werden deze met Polyester met het spuitpistool afgelakt. Eén makkelijk schuurbare grondlaag om de poriën te vullen en een vlak oppervlak te bekomen. Daarna een dikke laag polyster erover heen. Deze laag werd fijn geschuurd en stapsgewijs terug opgepolierd tot satijnglans of hoogglans. Op fijnnervige houtsoorten en weinig lijmnaden werkte ik af en toe wel met cellulose lak (tot midden jaren 90) alsook 2K PU lakken (vanaf (95), dat was makkelijker en leverde een keurig resultaat op. Maar bij ruwe nerven, meerdere verlijmingen of bvb wortelhout was Polyester de betere oplossing omdat gewone lak de neiging heeft om na verloop van tijd in te zakken. Hierbij enkele voorbeelden van de bassen met polyesterlak. Eén van deze instrumenten heb ik hier nog staan (foto geheel onderaan) en na meer dan 20 jaar glanst hij nog als nieuw, is de lak niet doorgezakt en zijn de houtovergangen niet voelbaar.

Loupe d'emboi3.jpg

Sipo Pomelé Graphire 4.jpg

Pomelé amaranth 3.jpg

Burl populier 3.jpg

populier.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Toxiq

Berichtdoor Toxiq » do 10 mei 2018, 7:59

Pjotr schreef:1 tot 2 kilo per keer. Ja, ja? Dat moet je binnen 10 minuten verwerken anders brandt het de pot uit

Nee hoor is rustig een 40 a 45 minuten bruikbaar, niet in de volle zon gaan staan, anders is het met 20 minuten wel gedaan
Lekker doorrollen dan komt dat wel voor die tijd op

1. trage verharder gebruiken
2. geen pot gebruiken maar een grotere/vlakke bak

erik1977

Berichtdoor erik1977 » do 10 mei 2018, 9:41

Ik heb voor reparatie aan mijn bootje epoxy van West System gebruikt, als je de 105 met 206 gebruikt kan je een pompset gebruiken waardoor je altijd in de goede verhouding mengt. Erg goed verwerkbaar spul, je kunt hiermee ook makkelijk kleine hoeveelheden aanmaken.
Het hardt ook niet heel snel uit waardoor je niet hoeft te haasten, pas met 24 uur is het doorgehard.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 10 mei 2018, 12:06

Toxiq schreef:[
1. trage verharder gebruiken
2. geen pot gebruiken maar een grotere/vlakke bak

En dat vertelde je er niet bij :roll: Het geeft alleen maar aan hoeveel kanten je er mee op kan en je dus niet zomaar even wat epoxy op een speakerkast smeert. Je kunt er hele mooie resultaten mee behalen zoals Ed ook weer laat zien en met polyester ook trouwens. Maar veel sneller nog ook goed de mist in kan gaan als je een paar dingen over het hoofd ziet.

Ik weet nog dat veel houten radio en televisiekasten van Erres en Philips in de jaren '60 voorzien werden van een transparante polyester laklaag. Dat wat een vrij complex proces. Allereerst was die laag erg dik, ca. 0,5mm. Na een hardingsproces werd de laag machinaal geslepen en daarna hoogglans gepolijst. Je moest er wel voorzichtig mee omgaan. In die jaren was het wandmeubel erg populair en stond daar meestal de TV in. Viel er iets zwaars van een plank wat hoger op de TV dan zat er een barst in de laklaag, hetgeen een tante van mij toen mocht ervaren...
Peter de Jong

Terug naar “Houtbewerking, etc”