ARTA gebruikersvragen

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Bean

Re:

Berichtdoor Bean » do 25 nov 2010, 21:28

Wowly schreef:dit is op 50 cm afstand

Wowly,

Heb je nog uitgevonden waarom de curve die je op pagina 1 van dit topic postte, zo opliep in het hoog?
Ik heb eenzelfde meetcurve gekregen bij mijn eerste meetpogingen, maar ik snap niet waardoor het komt...

Voor de duidelijkheid:
- ik meet een luidspreker die vrijwel vlak zou moeten meten.
- microfoon is gecalibreerd
- ARTA als meetprogramma, single channel meting
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

k.p.

Re: ARTA gebruikersvragen

Berichtdoor k.p. » wo 08 dec 2010, 2:09

15dB is wel veel. Zelfs voor een ongekalibireerde mic. Staat de eerste marker goed voor de impuls? Is het kalibratie bestand ingeladen? Zoja werkt de compensatie wel de goede kant op?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 08 dec 2010, 12:26

heb je al een loop-back test gedaan?

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 08 dec 2010, 20:38

Ik moet zeggen dat ik niet meer weet waardoor het probleem zich oploste. Ik had er daarna geen last meer van. Kanhet wat te maken hebben met het plaatsen van markers op de verkeerde plaats? Dat heb ik wel eens fout gedaan.

Jan

Bean

Berichtdoor Bean » wo 08 dec 2010, 20:57

Henkjan schreef:heb je al een loop-back test gedaan?

Had ik nog niet gedaan met een impulse response. Net even een meting gedaan, zie onderstaande plaatje. Daar lijkt me niets mis mee.
De meting met de microfoon verandert echter niet, nog steeds een gigantisch oplopend hoog...

Wowly schreef:Ik moet zeggen dat ik niet meer weet waardoor het probleem zich oploste. Ik had er daarna geen last meer van. Kanhet wat te maken hebben met het plaatsen van markers op de verkeerde plaats? Dat heb ik wel eens fout gedaan.

Jan

De kans dat ik iets fout doe met de bediening van Arta is zeker aanwezig :) Ik weet niet hoe ik een fatsoenlijke meting uitvoer, dus waarschijnlijk doe ik iets verkeerd.

Als ik de markers bijvoorbeeld zo zet als in plaatje 2, dan krijg ik de hierboven geposte resultaten. Maar ik heb hier een beetje mee zitten spelen, maar er verandert niet echt veel aan m'n resultaten..

Wie weet waar ik de mist in ga?
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 08 dec 2010, 21:24

Geen ruisende PC die mee staat te jengelen?
Peter de Jong

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 08 dec 2010, 23:14

De markers plaats je volgens mij vlák voor de grote puls en na de eerste "resonatie" die je ziet. Jouw gebied is vrij groot dus.

jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 08 dec 2010, 23:26

Maakt niet uit Jan, de begin marker mag gewoon op nul staan. Het begin is alleen relevant voor de absolute fase, niet voor de amplitude. Maar ik zie wel wat rommel voor de puls en dat duidt op akoestische storing.
Peter de Jong

Bean

Berichtdoor Bean » zo 12 dec 2010, 22:25

Hmm, die rommel vóór de eerste grote puls was me ook al opgevallen.

Het kan lijkt mij niet afkomstig zijn van iets dat in de buurt staat. In de kamer waar ik heb gemeten is het vrijwel stil.
Ik heb het vermoeden dat het ergens in de meetketen 'onstaat'.

De meetketen ziet eruit als: pc --> tracker pre --> versterker --> luidspreker --> mic --> tracker pre --> pc

Ik verdenk zelf het opname gedeelte van de keten, muziek vanaf de pc klinkt namelijk prima...

Iemand een idee hoe ik e.e.a. kan testen :?:
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

b_force

Berichtdoor b_force » zo 12 dec 2010, 22:46

Ooit gehoord van omgevingsruis enzo :wink:
Je zit zo aan de 30-40dB(A) overdag (ondanks dat het stil lijkt).
Vrijwel is niet absoluut stil! Dek bv aan een klok, zoemende koelkast, geritsel van je kleding etc.

Die puls komt nooit direct wanneer "commando" gegeven wordt.
Je microfoon staat dus een fractie van de tijd "niks" (nouja, "ruis") op te nemen.
Als je kijkt is de "rommel" ook heel laag van niveau.

Bean

Berichtdoor Bean » zo 12 dec 2010, 23:02

Klopt, vrijwel stil betekent inderdaad niet dat er geen geluid is. :wink:

Maar, de geluiden in de kamer zijn misschien 40dB, het meetsignaal is ca. 80dB. Ik kan me vergissen, maar ik zou denken dat bij een dergelijk verschil de invloed van achtergrondruis niet zo groot is dat het de oorzaak is voor het oplopende hoog, zoals in mijn eerdere metingen...

Blijft de vraag waar het wel vandaan kan komen.
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

b_force

Berichtdoor b_force » zo 12 dec 2010, 23:06

Bean schreef:Klopt, vrijwel stil betekent inderdaad niet dat er geen geluid is. :wink:

Maar, de geluiden in de kamer zijn misschien 40dB, het meetsignaal is ca. 80dB. Ik kan me vergissen, maar ik zou denken dat bij een dergelijk verschil de invloed van achtergrondruis niet zo groot is dat het de oorzaak is voor het oplopende hoog, zoals in mijn eerdere metingen...

Blijft de vraag waar het wel vandaan kan komen.

We hebben het toch over het stukje rommel VOOR de piek?
VOOR de piek is er toch geen signaal?

edit:
Ik zie het al, lol, ik reageerde even op het gedeelte vanaf de post van Wowly.
Je bedoelt het probleem waarom je zo'n vreemde meting krijgt (ik dacht dat je afvroeg wat de rommel voor die piek was).
Dan maakt omgevingsruis niet uit nee.

Ik denk ook rommel door je pc.
Meet eens zonder signaal door de speakers heen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 12 dec 2010, 23:07

Bean schreef:Iemand een idee hoe ik e.e.a. kan testen :?:

Ik zou toch eens een loop back test doen op de mic pre ingang. Je hebt daar een speciaal gebalanceerd kabeltje voor nodig met een 1:100 verzwakker.

Wat je dan moet doen is een gebalanceerd kabeltje maken met aan de ene kant een XLR plug en aan de andere kant een stereo jack plug. De verzwakker maak je met een 100 ohm weerstandje en een 10 Kohm weerstandje. Je soldeert dan in de XLR plug op pin 2 en pin 3 een weerstandje naar massa (pin 1), dus op beide pinnen ieder een weerstandje naar massa. Dan van pin 2 en pin 3 een weerstand van 10 Kohm in serie met de kabel naar de jackplug.

Verbindt nu de mic ingang met de line out, vergeet daarbij niet om de phantom voeding uit te zetten! Je moet nu een perfecte puls meten en een volkomen vlakke frequentie karakteristiek Pas als dat in orde is kun je verder zoeken of het in de mic of omgevingsruis zit.
Peter de Jong

Bean

Berichtdoor Bean » ma 13 dec 2010, 18:08

Dat is het proberen waard. Zal wel even duren waarschijnlijk tot ik wat meer vrije tijd heb, maar dit is inderdaad de enige manier om dingen uit te sluiten...

Wordt vervolgd dus!
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » wo 15 jun 2011, 21:47

Ik heb een raar ARTA-probleem. Ik heb een Blue Icicle USB/XLR converter en een gecalibreerde Dayton EMM-6. Als ik meet met 1 average, dan lijkt het resultaat prima te zijn. De response die ik dan meet lijkt in ieder geval geen gekke dingen te bevatten. Zet ik echter de number of average hoger, dan krijg ik dips in de frequentierespons, op een gelijke afstand van elkaar (afhankelijk van het aantal averages):

ARTA averages.png

Heeft iemand enig idee wat dit is en wat ik er aan kan doen?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 15 jun 2011, 21:54

Om te beginnen de automatisch gain uitzetten van dat blauwe ijsding. Zet average eens uit, je mag dan geen rare sprongen zien in de responsie. Zie dat wel dan is er een syncronisatie probleem met de USB interface.
Peter de Jong

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » wo 15 jun 2011, 22:01

Pjotr schreef:Om te beginnen de automatisch gain uitzetten van dat blauwe ijsding. Zet average eens uit, je mag dan geen rare sprongen zien in de responsie. Zie dat wel dan is er een syncronisatie probleem met de USB interface.

Automatische gain, in Windows bedoel je denk ik? Ik draai Windows 7 SP1 en ik heb wel eens dat soort nare features gezien ergens, maar ik kan het niet vinden eigenlijk. Ik zie alleen een volumeregeling voor de microfoon onder het tabblad 'Levels', maar geen automatic gain control.
De lijn zonder dips is met 'number of averages' op 1 en ziet er prima uit.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 15 jun 2011, 22:23

Nee die MIC-USB converter, die heeft een automatische gain en als dat aan staat kun je niet goed meten.
Peter de Jong

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » wo 15 jun 2011, 22:33

Hmm. Dat had ik nog nergens gelezen. Er zit namelijk een handmatig gain control draaiknopje op en volgens de website van de fabrikant is het een simpele "analog level control". Meer dan dat zit er ook niet op (de phantom power schakelt automatisch aan als dat nodig is). Hoe kom je erbij dat dat ding dat heeft?

Bij een grotere Sequence length krijg ik het ook...

De output gaat trouwens door de optische uitgang van een Behringer UCA202. Beide zitten direct op een USB-poort, niet op een hub.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 15 jun 2011, 23:12

Ok, dacht dat er bij die dingen een automatische gain regeling ingebouwd zat.

Maar onregelmatigheden met averagen krijg je als Arta af en toe de responsie niet goed pakt. Dat kun je controleren door averaging op "none" te zetten. Je kunt dan de buffer voor de geluidskaart proberen wat langer te zetten in het control panel van je geluidskaart.
Peter de Jong

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » do 16 jun 2011, 0:00

Als niet-ARTA gebruiker lees ik dit allemaal met belangstelling. Maar twee dingen vallen op: In de eerste grafiek was een kamfiltereffect te zien dat wees op de samenvoeging van twee signalen met een tijdverschil van ruim 5 ms.
Vervolgens lees ik verderop dat de delay door een geluidkaart in die grootte-orde kan liggen.
Zou dat de rare eerste grafiek verklaren?
groet, Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 16 jun 2011, 0:43

Het heeft daar niet echt mee te maken Tom, wel in de diepte zijdelings. Het heeft er meestal mee te maken dat de geluidskaartbuffer niet lang genoeg is en er gaten in de data zitten die van de geluidskaart komt. Dan krijg je rare kamfilter effecten met de DFT/FFT daarvan.

@Ronkel,

Krijg je die effecten ook als je met de 0202 een loop-back meting doet?
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 08 apr 2012, 14:28

ik wil nu laag meten, om de afstemming van de BR te bepalen (ja accoustisch, want dat is de echte afstemming). maar hoe moet k nu zaken als FFT lengte, windows, etc instellen? want met wat ik nu heb (16k lengte, hanning) krijg ik erg weinig "resolutie" zo rond de 55Hz, als ik zo de grafiek bekijk dan zijn de stappen tussen de weergegeven punten ~5Hz, <1Hz is wat ik zou willen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 08 apr 2012, 15:39

Henkjan schreef:ik wil nu laag meten, om de afstemming van de BR te bepalen (ja accoustisch, want dat is de echte afstemming). maar hoe moet k nu zaken als FFT lengte, windows, etc instellen? want met wat ik nu heb (16k lengte, hanning) krijg ik erg weinig "resolutie" zo rond de 55Hz, als ik zo de grafiek bekijk dan zijn de stappen tussen de weergegeven punten ~5Hz, <1Hz is wat ik zou willen

Ha Henkjan:

Terug naar de basis: Je resolutie is sample_rate / FFT_lengte

Dus wil je een hogere resolutie dan moet je of met je sample rate omlaag en/of met je FFT lengte omhoog. Zelf meet ik laag speakers met een sample rate van 8 kHz of 16 kHz, dat moet je geluidskaart dan wel kunnen. Consequentie is wel als je een hoge resolutie in frequentie wilt, dat je dan ook lange meettijden krijgt. Voor een resolutie van 0,1 Hz krijg je dan een meettijd van 10 seconden. Voordeel is dan wel weer dat eventueel omgevingsgeruis verder uit gemiddeld wordt.

Gating heeft dan verder geen zin. Bij zulke lange meettijden moeten reflecties dan wel een km weg blijven :roll: Dat blijft dus behelpen met een close meting.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 08 apr 2012, 16:37

Pjotr schreef:Zelf meet ik laag speakers met een sample rate van 8 kHz of 16 kHz, dat moet je geluidskaart dan wel kunnen.....
het lijkt (afgaande op de instellingen in het control panel) dat 44k1 de laagste SR is die m'n geluidskaart aankan

Terug naar “Meten....”