Zoemende eindversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

buisje

Berichtdoor buisje » do 27 aug 2009, 17:18

Mijn hybrid is ook gebouwd met twee 120W Amplimo RK trafo's.
Deze trafo's zijn gewoon niet aan te raden voor een (classe A) versterker, beter kun je bij www.schuro.de ingegoten ringkerntrafo's bestellen speciaal voor audio. Nog goedkoper ook. De kleinere ingegoten trafo's die eerst in de hybrid zaten zoemden ook niet, en een Sony versterker die ik gerepareerd ook niet met ingegoten RK trafo's

Marcel

Re: Zoemende eindversterker

Berichtdoor Marcel » di 13 okt 2009, 7:40

Hallo forummers,

Ben enige tijd (wegens privé omstandigheden) niet actief geweest op het forum en zal in de toekomst nog wel onregelmatig aanwezig zijn, maar af en toe moet ik toch nog even hier gebruik van maken en mijn hobby ook weer een kans geven.

Even een mijn antwoord op de reactie van "buisje". Het zoemen van de versterker is niet mechanisch maar elektronisch.
Als een trafo zoemt, hoor je dat in de behuizing en niet over de luidsprekers.
Dat laatste is dus bij mij het geval, wellicht dat het een questie van (opnieuw) afregelen is maar dat het aan de trafo ligt kan ik mij niet voorstellen want dan zoemt de kast.

Groeten,

Marcel
Gelukkig niet gehinderd door enige kennis van Techniek en dat is heel fijn.

buisje

Berichtdoor buisje » di 13 okt 2009, 9:47

Ok hij zoemt dus op de uitgang. Zitten er 78xx regelaars in ergens? Mijn hybrid zoemt ook maar zo zacht alleen met je oor op de speaker hoor je een +- 400 hz zoemtoon, bij opstarten buizen stage (eindtrap staat altijd aan) veranderd geluid iets, ik denk dat dit uit de 7800 regelaars komt voor de ruststroom instelling.

BertDB

Berichtdoor BertDB » di 13 okt 2009, 10:10

78xx regelaars staan bekend als ruisbronnen en zijn nou niet bepaald de beste regelaars voor gloeistroom.
Zelf prefereer ik vrijwel altijd de LM317 als ik een regelaar gebruik, of anders een duurder alternatiefje van Tentlabs.

Ik raad je aan om het is te proberen met een LM317 en deze via weerstandjes in te stellen op het gewenst voltage.

mvg, Bert
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Marcel

Berichtdoor Marcel » di 13 okt 2009, 12:01

Hartelijk dank voor de tips.

Ik ga eens kijken of ik nog de dokumentatie bovenwater kan halen om de ruststroom weer overnieuw af te regelen.

Het e.e.a. veranderen aan de printplaat is niet zo mijn ding, dat gaat mij net te ver dus probeer ik het eerst wel met afregelen.

Dank,

Marcel.

Marcel

Berichtdoor Marcel » zo 25 okt 2009, 14:55

OK forummers.

Ik heb inmiddels al iets ontdekt en ik krijg daar niet de vinger achter hoe dit kan.

Ik heb een aparte audio groep in mijn meterkast met aarde. Daar heb ik een dubbele wandcontactdoor in de huiskamer op zitten.
In een contact zit de steker van de eindversterker en in de andere zit een spanningsslof met de rest van de apparatuur.

Nu klaag ik steeds over het zoemend/brommend geluid wat ik over de luidsprekers hoor, heb al e.e.a. gecheckt op defect of verkeerd aangesloten maar niets van dien aard.

Nu doet zich hetvolgende vreemde voor. Bij toeval doe ik de steker van de eindeversterker in een gewone huiskamer (ongeaarde) wandcontactdoor en wat gebeurt er??? Het gezoem/gebrom is compleet verdwenen. De luidsprekers zijn compleet stil

Is er iemand van jullie die mij dit fenomeen uit kan leggen en natuurlijk wat ik moet doen aan de speciale audiogroep om het daar ook stil op te krijgen.

Ik hoor het graag.

Groeten,

Marcel

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 25 okt 2009, 15:26

Marcel schreef:Bij toeval doe ik de steker van de eindeversterker in een gewone huiskamer (ongeaarde) wandcontactdoor en wat gebeurt er??? Het gezoem/gebrom is compleet verdwenen.

Dan vraag ik me af of dit ook het geval is als je de rest van de apparatuur op de ongeaarde groep aansluit, en alleen de versterker op de audio-groep. Niet dat ik dan een oplossing ken, maar mogelijk sluit je daarmee weer wat factoren uit.

sietse

Berichtdoor sietse » zo 25 okt 2009, 15:46

Gokje, als de kast van die eindversterker van metaal is, en je die ook aan de 0 van de voeding hebt aangesloten voor de afscherming, dan kan het fout gaan bij gebruik van randaarde.
Oplossing, de metalen kast delen los van de 0 van de voeding en dan verbinden met de rand aarde van het stopkontakt. Dus het massa punt van de voeding niet aan de rand aarde.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » zo 25 okt 2009, 17:25

het massapunt van de voeding kan je ook met een weerstand van pakweg 100 ohm aan de kast/aardeverbinding leggen
mvg
audioot
*30 okt 1948 - †nov 2014 (66 jaar)

buisje

Berichtdoor buisje » zo 25 okt 2009, 18:14

Ik heb een hekel aan de apparatuur aan aarde te leggen. Beter is een zwevende voeding, en een netfilter ervoor waarvan de aarde alleen gebruikt wordt om rommel af te voeren. Als je dus je apparatuur in een niet geaard stopcontact doet is het al opgelost. Netfilter wel geaard dus dat pleit voor een gefilterde/gezekerde stekkerdoos met fatsoenlijke 230V aansluitingen. Dit heb ik bij mijn bronnen ,de eindtrap en surroundamp/sub zitten nog gewoon direct op ongeaarde stopcontacten.

Marcel

Berichtdoor Marcel » zo 25 okt 2009, 20:07

OK forummers,

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Voor Marp;

Ik heb de spanning naar de rest van de apparatuur (spanningsslof) ook op een aardloze wandcontactdoos aangesloten, de versterker in de geaarde audiogroep gehouden maar deze bleef toen zoemen. Dus randapparatuur wel of niet in de audio groep maakt geen verschil en is dus niet de oplossing.

Voor Buisje;

Ik heb een filter in mijn spanningsslof gemonteerd en mijn euroconnector ingang op de versterker is er ook één met een geïntegreerd filter.

Wat ik nu zelf heb gedaan is de randapparatuur gewoon op de ene geaarde uitgang van de audiowandcontactdoos en de versterker heb ik er ook weer ij gedaan alleen als oplossing heb ikzelf gekozen om aan de versterker zijde de groen/gele ader in de euroconnector los te koppelen en hem gewoon met bruin en blauw te voorzien van spanning.

Of dit de juiste weg is weet ik niet, maar het resultaat is voor mij het belangrijkste, geen gezoem en weer heerlijk luistergenot, ook tijdens de zachte/stille passages.

Groeten,

Marcel

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 26 okt 2009, 0:14

Marcel schreef:Dus randapparatuur wel of niet in de audio groep maakt geen verschil en is dus niet de oplossing.

Geen oplossing, maar wel uitsluitsel dat de randapparatuur geen rol spleet. Daarmee ligt het probleem zo goed als zeker bij de versterker met aarding, al had je dat inmiddels al uitgevonden met je oplossing die waarschijnlijk in het verlengde ligt van wat Sietse noemde. In dat geval kan wat audioot noemde ook werken, indien je liever geaard werkt. Van de andere kant: waarom zou je, nu het eenmaal goed werkt... O:)

b_force

Berichtdoor b_force » ma 26 okt 2009, 0:25

Heb je een van de dingen toevallig via een andere manier geaard (of hebben ze allemaal een aarde draad?) ?
Via de coax van de tv oid?

Marcel

Berichtdoor Marcel » ma 26 okt 2009, 7:36

Hallo forummers,

Ik luister nu weer zonder ergenis, ook al hoorde je het zoemen bij luidere passages niet maar het zit toch tussen de oren dat het aanwezig is.
Nu ik deze oplossing heb gevonden laat ik het maar hier bij en ga weer lekker genieten van mijn muziek/geluid. Tijd voor het volgende project en dat is mijn Canton speakers tweaken met Vishay condensatoren in het filter.

Wellicht dat er hierover al mensen zijn die hier ervaring mee hebben?? Ga nog wel een apparte Topic openen over dit onderwerp.

Groeten,

Marcel

stanman23

Berichtdoor stanman23 » wo 03 nov 2010, 14:17

Heey Mensen,

Ik heb een beetje het zelfde probleem

Wat er verschillend is, is dat
  • de brom die ik heb maar af en toe is
  • als ik de versterker uit en weer aan zet dan is hij weg. Soms pas na enkele malen en tegenwoordig komt hij ook gewoon ineens opzetten.
  • het stopcontact is niet geaard
  • de brom komt uit de speaker
  • de muziek komt ook nog door
  • volume van de sub of versterker veranderen veranderd niks aan de brom
  • de eerste 2 maanden geen last van gehad

Versterker: Hypex 8.0
Speaker: CSS SDX15

Ik ga nog kijken of hij ook nog bromt als ik de kabel van de stereo los koppel, maar dan moet ik ff wachten tot hij weer gaat brommen

******* UPDATE ********

Ik heb de versterker retour gestuurd naar Hypex en die heeft hem gemaakt. Geen idee wat het was maar hij doet het weer!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

595ss

Berichtdoor 595ss » zo 15 jan 2012, 21:53

Marcel schreef:
Voor Buisje;

Ik heb een filter in mijn spanningsslof gemonteerd en mijn euroconnector ingang op de versterker is er ook één met een geïntegreerd filter.

Dit komt mij bekend voor, is het een medisch netfilter?
Kijk anders even met de zoekmachine op netfilter, daar komt een heel verhaal over netfilters tevoorschijn bij het buffalo project.

Rob
morgen is er weer een dag

richard38

Berichtdoor richard38 » za 02 mei 2015, 23:19

Wat noem jij een eigenaarde?...... Heb je een pen de grond in geslagen?
groet richard

richard

Berichtdoor richard » zo 31 mei 2015, 10:32

Laatst gewijzigd door richard op ma 26 mar 2018, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Genoeg is beter.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 31 mei 2015, 11:12

richard schreef:En als het blijft zoemen:

[ Bekijk op youtube ]

:mrgreen:

Bedoel jij:
- Draai alleen nog maar Philip Glass, dan hoor je het gezoem niet?
- Poets die versterker op en deponeer hem in deze brede stroom?

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » zo 31 mei 2015, 11:19

pappaleo schreef:

Bedoel jij:

Als het probleem na al die jaren nog niet is opgelost zou ik voor optie 2 gaan. :mrgreen:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 31 mei 2015, 11:57

Welnee, dan breng je 'm bij Ray.Die maakt het weer als nieuw :lol:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 31 mei 2015, 12:22

richard38 schreef:Wat noem jij een eigenaarde?...... Heb je een pen de grond in geslagen?
groet richard

Ik had niet eens gezien dat het topic zo oud was. Ik reageerde alleen op fat fraaie stukje Philip Glass (hoor ik nooit op een luisterdag).

Wel viel mij de vraag op over de eigenaarde. Dit citaat is de eerste keer dat het woord eigenaarde voorkomt in dit topic.

Eigenaardig :think:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 31 mei 2015, 12:24

pappaleo schreef:... dat fraaie stukje Philip Glass (hoor ik nooit op een luisterdag).
gisteren heb ik toch nog Akhnaten gedraaid

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 31 mei 2015, 12:57

Henkjan schreef:
pappaleo schreef:... dat fraaie stukje Philip Glass (hoor ik nooit op een luisterdag).
gisteren heb ik toch nog Akhnaten gedraaid

Blijkbaar gemist.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 31 mei 2015, 13:38

FR_Aad schreef:
pappaleo schreef:

Bedoel jij:

Als het probleem na al die jaren nog niet is opgelost zou ik voor optie 2 gaan. :mrgreen:

Die versterker is bij mijn weten allang via MP verkocht, inclusief probleem.

Terug naar “Versterkers”